torsdag 12 augusti 2010

Födelsedagssagan.

Någon som väntar barn mailade och bad att jag skulle länka till Fröken Lindas saga. Det är en saga man berättar för barnen i förskolan på Waldorf här i Umeå (och säkert på många fler Waldorfförskolor i världen) samt i de lägre klasserna i skolan.

Det här är Lindas version av sagan som hon berättade för Gustav när han fyllde sju och gick i första klass:

 Det var en gång ett litet stjärenbarn som bodde högt ovan molnen. En dag så blåste det och stormade, en glipa i molntäcket öppnade sig. Det lilla stjärnebarnet smög tyst fram och kikade ned mot jorden. Höga berg, porlande floder, skogar och oändliga hav. Stjärnebarnet såg också barn som sprang, lekte, hoppade och skrattade. I det lilla stjärnebarnet började en längtan att gro, en längtan så stark. En vilja att komma till jorden och bli en riktig människa.

Var dag väntade stjärnebarnet på vinden. Han spanade ned mot jorden för att se om någon eller några bar på en längtan efter ett litet stjärnebarn. Tiden gick, och en dag kom himlens allra käraste ängel. Ängeln tog det lilla stjärnebarnet i handen och förde honom genom himlens sju portar till toppen av regnbågen. Vid regnbågens topp tog ängeln farväl, men först gav ängeln stjärnebarnet en gåva. En modets sten till hjälp på det långa färden. Det bar av i en rasande fart och stjärnebarnet blundade hårt, hårt.


När han öppnade sina ögon var han omgiven av mamma Anna och pappa Daniel. Jo, för det var ju dom som hade längtat så mycket. Den lilla pojken var det finaste barn de någonsin kunnat tänka sig och han fick namnet Gustav som var det vackraste namn Anna och Daniel visste.


Idag är det 7 år sedan Gustav gav sig ut på den långa resan från himlen till jorden.

  
Med denna saga vill jag även passa på att gratulera Underbara Clara som ska bli mamma. Och så säger jag grattis på på namnsdagen till min egen lilla
Anna Klara Marianne som har det vackraste namnet!

3 kommentarer:

Singelmamman sa...

Har läst ikapp. Vackra ord, vackra tankar och en tung resa för er alla. Skickar en kram.

underbaraclara sa...

Tack

Jag måste också säga att det där är det vackraste namnet Anna Klara Marianne. Min syster heter Anna, jag heter Clara och min mamma hette Marianne

Stor kram

Spider Mama sa...

Tack snalla Anna.

~Camilla