fredag 23 juli 2010

Renoveringsrapport.

Nu har vi äntligen tapetserat färdigt! Efter en vecka med allt annat än renovering har arbetet varit pausat. Endast några tavelramar och kritfärgsgarderoben har blivit målade. Men så i onsdags gjorde vi färdigt underlagsväven och igår började vi med tapeterna.

Nu är det bara kakellisterna, golvet och golvlisterna som ska fixas. Sen är det klart. Nästan. Bänkskivan har inte kommit än och lite annat småpyssel har vi kvar. Och när det är färdigt ska vi göra sovrummet.

Sen blir det till att klura och fixa med örena och gamla möblerna. Hittills har pappa betalat allt (eftersom det är hans hus) men när det kommer till inredningen får vi stå för kalaset själva. Utan pappas plånbok, kunskap och arbetsmoral skulle nog inte ens taket vara färdigmålat. Och utan mammas barnpassning hade vi nog inte ens hunnit målartvätta.

Senare i höst bygger vi altanen. Och sen är det nog vinter.

Bara lister och golv och lite möbler som fattas...

Kanske tar vi soffan hemifrån och ställer här. Kan funka.


 

Klotterplanket.

På den här väggen tänkte vi sätta en av dom
gamla tapeterna fast vi hittade ingen.
Får se vad det blir istället.

Det var min uppgift att skära till
de små bitarna samt sätta upp dom.
Fler exempel följer för att visa min förträfflighet.

Runt gångjärnen...Oj,oj vad pillrigt.
Lyx med micro i stugan när man inte har någon i stan.

Det gäller att mäta rätt.
Och framför allt att vända tapeten åt rätt håll
eftersom den ser nästan likadan ut på båda sidor.


Hugo avslutade kvällen med nickövningar:



 

7 kommentarer:

Sandra sa...

Vilket fantastiskt smultronställe... Vad ni har jobbat, jättefint blir det! Tänk när det är klart och ni bara kan vara där och njuta.

Mitt projekt i sommar var att måla om i köket och plantera sommarblommor. Inget är gjort. Katastrofalt ineffektiv sommar på hemmaplan.

Singelmamman sa...

Wow! Och jag som inte ens kommit mig för att måla insidan på utedasset vitt. Fast, det har å andra sidan varit extremt varmt här. Är sommarstugan långt från ert hem? Har inte riktigt förstått hur ni har stugorna.

Anna sa...

Ann. Stugan liger ungefär fyra mil söder om Umeå, precis vid havet. Det är tre stugor på tomten. Om du kollar ett inlägg från 20 juli 2009 (tror jag) kan du se en bild på hur dom ligger i förh till varandra.
Vi har också haft varmt fast inne har de varit svalt. Inte så bruna har vi blivit men det är inte så viktigt...

Anonym sa...

Fint, ljust och helt helt underbart. Har blivit så peppad att jag målat fulpanelen i köket vit.
Hoppas ni får det kuligt i Ersmark!
Kram Linda som drägglar över inredningsbilderna.

A&T sa...

Är gymt imponerad av dig som vanligt! Är själv i färd med att försöka renovera ETT rum hemma och har lärt mig att:
1.Allt är svårare än det ser ut! Kan något gå fel så gör det det.
2. Allt tar fem gånger mer tid än vad man räknat med.
3. Att borra sig i tummen gör jätteont!

Men du får till det så snyggt! Hur gör du?

Kramar Anna

Anna sa...

Anna: Det är endast tack vare pappa vi får till det så bra. Han är extremt noga och har jobbat med renoveringar i jättemånga år.
Jag undviker borren, (stackars dig och din tumme!)men håller verkligen med om att allt tar minst fem gånger så lång tid och att det är jättesvårt, utan pappas hjälp skulle jag inte ha en aning om hur jag skulle göra.

Micke K sa...

Det blir ju jättefint. Tycker fortfarande att det ser större ut än den känsla jag fick då du ritade upp det. Kanske för att det är vitt. Det lär ju se större ut än det är då. Du kanske skulle kunna scanna in en bra ritning med mått i stugan, mellan stugorna till vattnet; över: befintliga o planerade byggnader, samt tidsplan för färdigställande. Detta för oss vänner av ordning, som blir lite nervösa när läget är en smula oklart.