måndag 28 december 2009

Mellandagslunk. Mellandagslugn.

Det mysiga firandet i stugan fick ett abrupt slut på juldagskvällen. Eftersom blodvärdet varit på väg ner så sa läkaren dagen före julafton att om han kände sig extra trött så skulle vi komma in för att få blod. Efter middagen kände sig Gustav matt och dålig och vi fick åka in för att ta prover. Falskt alarm, tack och lov. Kanske var det all julmat eller bara vanlig lappsjuka han fått. Kvar i stugan var Hugo och Klara med mormor och morfar.

Det stresspåslag jag drabbas av när sånt där händer är helt horribelt. På annandagen var jag nästan som bakis. Helt utmattad med huvudvärk och ångest. För ett falsklarm. Hur fan ska det då inte vara om något händer på riktigt?

Fast det ska det ju inte göra förstås. Nu är det värsta över. Vi har klarat oss förbi tumör och vätskefyllda lungor. Extrema doser cytostatika och blodproppar. En lyckad benmärgstransplantation utan alltför svåra komplikationer och tre månader helt utan infektioner! Det är ju fantastiskt. Samtalade med Doktor Annika om min oro igår och för första gången på väldigt länge kände jag att jag faktiskt kan vara rätt lugn. Jag måste välja att sluta oroa mig, annars går jag sönder.

 Blodfetterna har äntligen börjat gå ner. Från 29 till 12. Blodvärdet på väg upp, nu 85. Trombocyter på 55 och vita på 5,9. Neutrofila 4.

En till sak som är bra! Gustav har ju färdtjänst så vi kan åka superbillig, förbokad taxi på nyårsafton!

Ni måste läsa Gurkans blogg. Han har svarat på en del frågor, såna som brukar cirkulera på olika bloggar,  och det blir så makabert. Speciellt fråga 10. Och Johan har även han börjat blogga. En pappablogg, ett frosseri i bilder på lilla Bubbel. Väntar bara på Klaras dansblogg. Och Morfars fastighetsblogg och Mormors shoppingblogg.

2 kommentarer:

Max sa...

Oro är svårt att hantera. Men eventuella återfall brukar ju inte poppa upp över en natt.

Ni har kontinutet med samma läkare som även har regelbunden kontakt med Huddinge.

Den här gången hade ni ju blivit förvaranade om att det kunde behövas en transfusion så det ska nog inte klassas som falsklarm. Det är inte sista gången du kommer oroa dig. Först när Gustav blivit av med Kortison och imunhämmare minskar risken för överraskningar dramatiskt.

Du nämner även blodfetter, HB, trombocyter och vita så nu kan du själv förhålla dig till provsvaren över tid. Kanske till och med se någon koppling till medicinjusteringar.

Max

Lisa sa...

Åhh
jag längter efter morfarns fastighetsblogg! Om utifall att det av någon pyttelitenhändelse skulle bli aktuellt med affär på sockenv. 9 kanske jag kan få bli adopterad av din far för en dag eller så?? Det vore bra att ha nån med fräscha ögon som kikar på huset :) Skriver jag det här kan han ju inte gärna neka, eller?! ;) Hahaha