lördag 16 januari 2010

Jetlaggad efter resa inom Sverige...

är resultatet efter två nätter i rad på nattåg. Skulle nog aldrig fixa att jobba natt. Vet knappt vilken dag vi åkte och vilken dag det är idag och det gungar så fort jag är stilla. Men det har varit mysigt. Vi hann med middag hos Stina och Gustav är numer stolt ägare av en väldigt snygg Tetrismössa. Bild kommer snart.

Resan gick i alla fall bra, trots flera timmars försening på nedresan som gav oss en ordentlig sovmorgon. Dock var det nära att vi inte hann i tid för att som skulle hinna få iväg proverna. Tänkte på din kommentar Max... Men det gick bra till slut.

Och så skönt det var att samtala med professor J när det visade sig att proverna såg bra ut! Förutom ett crp på 56 som visar på en infektion så är proverna bra. Gustav är alltså sjuk i en helt vanlig förkylning. I torsdags hade han lite feber och han har varit snuvig en tid. Här kommer några av dom "ypperliga" blodvärdena (man har ju lite störda referenser) för den som är nyfiken. Inom parentes skriver jag hur normalvärdena.

Leukocyter 6,5 (5,0-13,0)
Hemoglobin, HB 87 (110-160) (stiger långsamt uppåt nu, har legat under 84 sedan jul)
Trombocyter 72 (150-400) (märks tydligt på blåmärken som håller på att läka)
Neutrofila 3,3 (2,0-8,0)
Lymfocyter 2,4 (1,0-5,5)
Retikulocyter 138 (30-110) (vet inte varför dom är så jättehöga och vad det innebär)

Blodfetterna är fortfarande lite för höga men fortsätter att sjunka i takt med att mediciner sätts ut. Nu har man tagit bort blodtrycksmedicinen och snart är kortisondosen endast 5 mg på mogonen och 0,25 på kvällen. Prograf ligger på 0,5 morgon och kväll. Chimerismen får vi svar på först nästa vecka.

Om en månad ska vi ner igen, denna gång för sexmånaderskontroll. Sövning och benmärgsprov då man även ska passa på att ta bort cvk:n. Om inget hinner inträffa under februari förstås. Men det ska det väl inte göra hoppas vi. Det enda skulle vara om Gustav fortfarande efter sex månader behöver få immunglobulinet Kiovig men inget tyder på det. För mig symboliserar cvk:n så mycket sjukdom att jag inget hellre vill än att se den väck. Jag ska fira med dyr champagne när den är borta.

Gustavs kommentar till en eventuell borttagning av cvk:n var: "Ja, fast jag vill nog hellre ha kvar den ifall det skulle var nåt..."

4 kommentarer:

A&T sa...

Reticolocyter är nya röda blodkroppar. De är skyhöga för att de jobbar på att HB ska stiga. Njurarna känner av att hb är lågt sänder ut en "begäran"(epo, alla fuskiga idrottsmäns favorit) till benmärgen . Och benmärgen svarar med att spotta ut reticolocyter som blir röda bodkroppar, som bär hemogloubulin. Gissar allså att HB är rejält mycet högre om ett par dagar och då sjunker reticolocyterna.

Supervärden:D

Nej Gustav. Det ska inte hända något!! Klokt resonerat visserligen, men ändå..

Kram Anna
Kanske vi ses nästa koll??

Lisa sa...

Jag tänker på tampongreklam men byter ut ask mot cvk :) Förstår hur Gustav måste känna det. Sponsrar gärna champange men vad önskar Gustav i "ta-bort-cvk-present?"
Superbra värden och fint med ytterligare förklaringar av kunniga bloggläsare :)
Min förkylning verkar inte bli av så vi kanske kan ses till veckan?
Puss på er!

Kirsten sa...

Heja för Gustavs vinnande hälsa !!

Förstår så väl vad du menar med, att CVKén är så laddat ! Den får ens barn till att se så sjukt ut (vilket man ju också är, när man behöver en sådan ;).. Jävla slang som hänger fult ut av kroppen och som ser så fel ut och som man är såå försigtig med ! Uroen för infektioner och stopp.. Men jag minns också, hur jag ofta sjatade mig till, att mitt barn fick ha den kvar "bara tills imårn, så vi ser, att han verkligen är tillräkkeligt bra för det" Jobbigt att få satt in ny annars.
Men OJ vad jag mins, da han blev utan efter fyra månader ! ( och Gustav har vel haft sin MYCKET längre ?) Det var SÅ SKÖNT !!! Som en FRISK FÖRKLARING !

SKÅL för att ni äntligen har kommit så här långt kära Anna !

Anonym sa...

Hej
Vilka fina värden din son har , vi har ju en bit kvar. Hoppas hoppas han slipper cvk för som du säger det är sjukdom förknippat med den, ha det /Kerstin