måndag 30 mars 2009

Lumbalpunktion...

... hette det visst, det Gustav fick idag (måndag). En spruta med Methotrexate fick han i ryggen, under sövning. Exakt vad den medicinen gör för nytta vet jag inte men jag gissar att han får den i ryggmärgen för att förhindra spridning av tumörceller. Kanske. Ska fråga någon idag, han har ju ändå fått den fem gånger nu. Förmodligen har någon berättat men det är ju så mycket information som ges hela tiden och man är ju inte alltid så mottaglig.

Helgen hemma var Gustav nöjd med. Skönast var det nog att få sova med mig i min säng. Mycket sömn blir det nu. Och dataspel. Först i slutet på förra veckan förstod jag hur skonad Gustav varit från biverkningar- det mesta hade kunnat vara så mycket jobbigare för honom. Det är som att jag väntat på att det ska bli ordentligt jobbigt men det har ju inte kommit än. Vi får se med nästa omgång av mediciner.

2 kommentarer:

Annika Gunnarsson sa...

Lumbal för att man ger den lumbart, alltså i ländryggen mellan cirka kota L2-L4, där man ej längre har ryggmärg, men en stor svans av nerver till nedre delen av kroppen. Medicinen sprutas in i spinalvätskan som finns runt nerver, hjärna och ryggmärg.
Medicinen ges för att om någon tumörcell skulle passerat från blodet till centrala nervsystemet, alltså hjärnan och ryggmärgen, så ska medicinen finnas där och ta ihjäl den. Puss kram.

Anna sa...

Fina Annika. Du är helt enkelt bäst och smartast. Puss.